werk gaat over kunst, vrijheid en emotie

stan-lenssen

“Het leven van een kunstenaar is niet gemakkelijk. Je bent nooit vrij, tenzij je met je kunst bezig bent.

Deze uitspraak heb ik niet bedacht, hij is van Natalie Goldberg. Er zit alles in wat ik vandaag tegen je zeggen wil. Dus ben je efficiënt, of gewoon een beetje lui (schaam je niet, dat mag), dan zou ik het hier bij laten. Stop met lezen en ga terug naar waar je net mee bezig was. Tenminste, als je hebt gesnopen wat de gedachte achter het citaat is.

Voor wie nog een minuutje heeft, weid ik nog wat verder uit.

JOUW WERK GAAT OVER KUNST, VRIJHEID EN EMOTIE

Kunst, vrijheid en emotie, daar gaat het over.

Kunst maken voelt heerlijk. Je schept iets moois. Daar wil je altijd mee bezig zijn. Als Natalie zegt: “Je bent nooit vrij…”, dan is de boodschap feitelijk: Je bènt vrij, als je maar zorgt dat jij je kunst maakt.

Nou is Natalie Goldberg een begaafd schrijfster, een beroepskunstenaar mag je rustig zeggen. Dat geldt voor jou waarschijnlijk niet. Maar toch, haar redenering is ook voor jou bestemd.

Het geheim zit in emotioneel werken. Dat maakt jouw werk tot kunst. Dat schenkt jou je vrijheid. Let op, ik leg het uit.

EMOTIONEEL WERKEN

Gewoon werken is wat iedereen doet. Dat is van negen tot vijf de tijd volmaken. Het product maken dat de klant van jou verwacht. Niks meer, niks minder. Prima, en dat is het dan. Fijn als het straks weer weekend is. Nog beter als de vakantie aanbreekt.

Voel je de kilte, het zakelijke? Ben je hier met je passie bezig?

Emotioneel werken voegt een dimensie toe. Als gewoon werken plat is, dan is emotioneel werken driedimensionaal. Het stijgt boven het gewone werken uit. De derde dimensie is de extra plus. Het is de bijzondere waarde die je toevoegt voor je klant.

Om die bijzondere waarde te ontdekken, heb je empathie nodig. Je moet je echt inleven in wat die klant zou willen. Het is een waarde die vaak niet wordt uitgesproken, omdat de klant zich er niet van bewust is. Pas als jij die waarde levert, dàn valt het kwartje. Dan hoor je die klant: “Oh, zo kan het ook!”

Die extra dimensie maakt kunst van jouw werk. Het maakt van een tevreden klant, een uiterst loyale klant, een klant die jouw product absoluut verkiest boven dat van een ander.

Kijk maar eens naar hoe bijvoorbeeld Apple dat al jaren doet. Door gebruikerservaring boven al het andere te stellen, hebben zij een klantenkring van “raving fans”. Een Apple-klant loopt niet snel naar een ander.

HOE ZIT HET DAN MET DIE VRIJHEID?

Daniel Pink heeft het in Een compleet nieuw brein over de “zes zintuigen” die je moet ontwikkelen om in de maatschappij van morgen ook succesvol te zijn. Empathie is er daar één van. Het gaat niet meer om een puur zakelijke relatie. De klant en jij moeten maatjes worden. Vrienden zelfs, als het even kan.

Seth Godin heeft het in Onmisbaar over het leveren van kunst. Een vorm van kunst die niets te maken heeft met het vasthouden van een kwast. Het gaat om geven: emotionele arbeid leveren. Je rekent niet simpel je uurtjes. Je doet het anders, je vergeet egoïstische motieven. Je werkt belangeloos. Je maakt gewoon iets moois dat enorm gewaardeerd wordt.

Voel je waar ik heen wil?

Als jij hele dagen met je vrienden op kunt trekken, als jij voor hen mooie dingen maakt die geweldig gewaardeerd worden, dan voel je je toch vrij? Dan wil je daar toch steeds mee bezig zijn?

Nog eens terug naar die uitspraak van Natalie Goldberg: “Het leven van een kunstenaar is niet gemakkelijk. Je bent nooit vrij, tenzij je met je kunst bezig bent.”

Dat is het grote misverstand voorbij. Jouw vrijheid zit niet in het weekend of de vakantie. Jouw vrijheid zit in kunst, in emotioneel werken. De vakantie is een prettig intermezzo. Een leuke week, misschien twee, maar dan komt de onweerstaanbare zin om weer aan de slag te gaan.

Werkt het zo bij jou? Mooi, dan heb je het gesnopen.

Auteur: Stan Lessen, bedenker van de vrije werker
Bron: http://www.vrijewerker.nl/de-onweerstaanbare-vrijheid-van-jouw-werk/